Dieta ketogeniczna. Szybki sposób na odchudznaie czy niezdrowa dieta cud?
Kategorie:

Dieta ketogeniczna. Szybki sposób na odchudznaie czy niezdrowa dieta cud?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Dieta ketogeniczna. Szybki sposób na odchudznaie czy niezdrowa dieta cud?

Dieta ketogeniczna stała się bardzo popularna w ostatnim czasie, wiele celebrytów czy sportowców stosuje się do jej zasad. Nic dziwnego, ten sposób żywienia daje spektakularne efekty przy jednoczesnym nieliczeniu kalorii.

Dieta ketogeniczna. Jak to działa?

Dieta ketogeniczna polega przede wszystkim na ograniczeniu do minimum spożycia węglowodanów i białka na rzecz tłuszczy, ma to na celu przestawienie organizmu z pobierania energii poprzez węglowodany na energię z tłuszczy, czyli wprowadzenie organizmu w stan ketozy.

W regularnej diecie przyjmujemy z pożywieniem około 50% węglowodanów, 35% tłuszczy i 15% białka, przy stosowaniu diety ketogenicznej proporcje te ulegają diametralnemu odwróceniu. Osoby, które chcą przejść na tę dietę powinny spożywać ponad około 90% tłuszczy, a tylko około 10% to białko i węglowodany.

Dieta ketogeniczna początkowo była stosowana do leczenia padaczki opornej na leki, a jej skutkiem ubocznym była utrata wagi. Lekarza wykorzystali ten poboczny skutek, aby opracować jadłospis dla osób, które chcą szybko i bez większych wyrzeczeń zrzucić zbędne kilogramy.

Naczelną zasadą tego sposobu żywienia jest “jedz tłuszcz by spalać tłuszcz”.  Rezygnujemy ze słodyczy, alkoholu, warzyw strączkowych, korzeniowych i skrobiowych, większości owoców oraz przede wszystkim produktów zbożowych czy ryżu.

Źródło węglowodanów (około 30 g dziennie) powinny stanowić przede wszystkim warzywa takie jak pomidory, ogórki, sałata itp., które dostarczą nam witaminy i minerały.

Spożywane tłuszcze powinny pochodzić ze zróżnicowanych źródeł, mięso, oliwa z oliwek, ryby, awokado, orzechy, pestki. Możemy spożywać tłusty nabiał, szczególnie żółte sery, śmietana. Więcej wskazówek dotyczących jadłospisu znajdziesz na https://dietetyk.edu.pl

Przy układaniu jadłospisu zazwyczaj stosuje się proporcje 4:1 lub 3:1, czyli proporcjonalnie 3 lub 4 g tłuszczu na 1 gram białek i węglowodanów razem.

 

Zalety diety ketogennej

Dieta ketogeniczna sprawia, że tracimy szybko zbędne kilogramy. Ciała ketonowe hamują uczucie głodu. Ponadto drastyczne ograniczenie spożywania węglowodanów reguluje poziom produkowanej insuliny przez trzustkę, co również wpływa na utratę wagi.

Dodatkowym plusem jest nieliczenie kalorii i jedzenie produktów, które są zazwyczaj zakazane na dietach redukcyjnych.

Wprowadzając organizm w stan ketozy, energia pozyskiwana jest z tłuszczu, co powoduje szybkie spalanie tłuszczu. Ciała ketonowe dostarczają organizmowi około 70% energii, więc organizm jest niejako niedożywiony. Po paru dniach możemy wpaść w stan euforyczny, mamy bardzo dużo energii, czujemy się lekko i przyjemnie.

Ten stan mija po jakimś czasie, mogą pojawić się senność, zaparcia, brak apetytu, zmiana zapachu potu czy moczu, dlatego nie zaleca się korzystania z tej diety długotrwale, ponieważ utrzymywanie organizmu w stanie permanentnej ketozy może być niebezpieczne dla zdrowia. Może doprowadzić do powstania kamicy moczanowej, zwiększenia poziomu złego cholesterolu. Dodatkowo, ze względu na małe zróżnicowanie przyjmowanego pokarmu może dojść do niedoboru witamin i mikroelementów. Wskazana jest suplementacja witaminy D, wapnia.

Przeciwwskazania

Niestety diety tej nie powinny stosować wszystkie osoby. Przeciwwskazania do jej stosowania to przede wszystkim uszkodzenie nerek, wątroby i trzustki. Osłabione organy mogą nie poradzić sobie z większym obciążeniem spowodowanym metabolizmem ciał ketonowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *